REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Na konci ledna roku 2022 Rada města Dvůr Králové (dále Rada města) schválila projekt sdílených kol za 1,14 mil. Kč s tím, že projekt bude probíhat již od 1. března do konce prosince 2022.
Na konci února posunula zahájení projektu sdílených jízdních kol ve Dvoře Králové nad Labem od 1. dubna, a to zatím na dvouměsíční zkušební dobu, tj. do 31. května 2022. V rámci zkušební doby bude občanům města k dispozici 50 jízdních kol na 15 stanovištích, náklady na 2měsíční zkušební provoz činí 121.000 Kč vč. DPH.
Pokračování projektu na dalších 7 měsíců rozhodne Rada města poté, co jí realizátor pošle data ze zmíněné zkušební doby. Půjčovné sdílených kol na dalších 7 měsíců (do 31. prosince 2022) bude případně město stát 907.500 Kč vč. DPH.
Částku na tento projekt musí ještě schválit v rámci rozpočtové změny březnové zastupitelstvo.
O projektu a financování sdílených kol ve městech velikosti Dvůr Králové jsme psali zde.
Cyklodoprava ve formě sdílení kol by mohla v našem městě doplnit služby MHD, tedy umožnit občanům i návštěvníkům města se rychle a levně dostat z jednoho místa na druhé bez nutnosti jezdit např. sám automobilem nebo riskovat odcizení nebo poškození vlastního kola.
Vyzkoušel jste si osobně tento druh sdílené ekonomiky, případně v jakém městě a při jaké příležitosti?
Prakticky zatím nevyzkoušel, těším se na osobní vyzkoušení právě v našem městě.
Dle zápisu z prosincového jednání dopravní komise je zřejmé, že projekt sdílených kol se již připravuje déle, členové zmíněné komise však byli s projektem pouze seznámeni. Komise cestovního ruchu, ale i další dotčené komise byly zcela vynechány. Odkdy projekt připravujete a kdo na něm spolupracuje?
V loňském roce jsem oslovil společnost NextBike, která projekt již realizuje ve více než dvaceti městech v ČR, zda bychom nemohli společně zkusit přemýšlet o tom odstartovat jej i ve Dvoře Králové nad Labem. Od té doby jsme se dostali k návrhu konkrétní smlouvy, kterou jsme navíc ještě modifikovali, aby byla pro město co nejvýhodnější. Nemám pocit, že je nutné, aby se každá komise ke každému nápadu musela vyjadřovat, některé z komisí za spoustu let nepřišly s žádným nápadem, to jen někteří jejich členové mají potřebu se ke všemu vyjadřovat. Nebráním se diskuzi, ale pokud chceme něco vyzkoušet a realizovat, nesmíme se začít točit v kruhu.
Co vás vedlo k rozhodnutí spustit tento projekt ještě v roce 2022, ačkoliv se s ním v rozpočtu města nepočítalo?
Projekt je realizovatelný takříkajíc „na klíč“, společnost NextBike nejen kola pořídí, ale bude se o ně také každodenně starat, servisovat je a v součinnosti s městem a na základě požadavků uživatelů také pružně měnit umístění jednotlivých stojanů nebo počty jízdních kol v nich. Právě společnost NextBike avizovala, že je schopná projekt odstartovat již na jaře 2022 a já jsem ji v tomto cíli jen podpořil.
Co vše je ve smluvní ceně 1,149 mil. Kč? Byly navrženy/existují i nějaké jiné - zkušební nebo pilotní podoby projektu, který by tolik nezatížily městskou kasu?
Konečná podoba smlouvy se společností NextBike se průběžně modifikuje, v této chvíli jsme domluveni na zkušebním dvouměsíčním provozu s následným vyhodnocením ze strany města s možností pokračovat v projektu nebo ne. Takto nastavené parametry, které se podařilo vyjednat pro město opravdu nepředstavují žádný riskantní podnik, město nebude investovat ani do nákupu jízdních kol, do jejich každodenního servisu a ve finále, ve zkušebním provozu, ani do nákupu stojanů.
Proběhlo výběrové řízení na dodavatele, znáte nabídky a možnosti jiných firem?
Neproběhlo, v této chvíli se jedná o nabídku jedné konkrétní společnosti na dvouměsíční testovací provoz s následným možným kompletním provozováním systému sdílených kol v našem městě a město se prostřednictvím rady města rozhodlo nabídku v takové podobě využít.
Máte k dispozici zkušenosti a osobní reference z jiných českých měst velikosti Dvora Králové s tímto projektem?
Je třeba říct, že většina měst, ve kterých tato služba funguje, je daleko větších než je Dvůr Králové nad Labem. Vzhledem k tomu, jak je ale město uspořádáno, kde má situované dopravní doby (autobusové nebo vlakové nádraží), body zájmu občanů i návštěvníků (Tyršovo koupaliště, ZOO) i vzhledem k tomu, že třeba základní školy jsou většinou od centra poměrně vzdálené, by projekt mohl fungovat i tady.
Projekt měl být v provozu od března do prosince. Uvažujete o tom, že by zimní měsíce byly z projektu zcela vypuštěny?
Ano, takto má projekt společnost NextBike nastavený i v ostatních městech.
Prvních 15 minut zápůjčky je zdarma. Kdo tuto zápůjčku platí - dodavatel nebo objednavatel?
Prvních 15 minut každé jízdy každého zákazníka platí město. De facto toto je majoritní část platby města za službu. Sice nevíme, jak velký zájem o službu ze strany občanů bude, ale oproti jiným městům nemáme ve smlouvě stanovený případný doplatek, pokud by uvedených čtvrthodin zdarma bylo neúměrně moc a firma NextBike by tím prodělávala.
Kolik bude stát zapůjčení kola na delší dobu a na jak dlouho si jej mohou lidé půjčit? Půjčovné samo o sobě je ziskem dodavatele nebo návratností investice města?
Aktuální ceník pro naše město bude uveden přímo na stránkách společnosti. Kolo si lze samozřejmě půjčit i na delší dobu, protože se ale nejedná o turistická, ale městská kola, budou s největší pravděpodobností drtivě převažovat krátké zápůjčky zdarma. Pro placené výpůjčky jsme zatím domluveni na ceně 18,- Kč za 16. – 60. minutu zapůjčení a na částce 150,- Kč za 24 hodinovouvýpůjčku.
Budou pro občany a návštěvníky města k dispozici kola nebo elektrokola?
Prozatím jen jízdní kola, elektrokola by mohla být eventuální hudbou budoucnosti, ale je u nich samozřejmě zcela odlišné nejen financování, ale i stojany, které už pak bývají nabíjecí. Stejně tak v první fázi neplánujeme ani sdílení koloběžek.
Kolik připravujete sdílených stání a dle jakých kritérií budou rozmístěná, kdo investuje do jejich zřízení? Pokud se projekt neosvědčí, budou odstraněna?
Ve spolupráci se společností NextBike jsme pro začátek stanovili podle velikosti města i rozmístění klíčových bodů v něm celkem 15 stojanů na kola a základní flotilu 50 jízdních kol. Jak jsem uvedl, provozovatel je připraven pružně reagovat na změny v poptávce po kolech nebo požadavky na změny umístění stojanů. Náklady na výrobu a umístění stojanů nese ve zkušebním provozu podle poslední domluvy společnost NextBike.
Jakým způsobem bude probíhat vyhodnocení spolupráce, co by bylo dle vás považováno jako úspěch projektu?
Po dvou měsících provozu bude na městu, respektive radě města, aby se rozhodla, jestli v projektu pokračovat nebo ne. Dnes je obtížné stanovit jakoukoli kvótu úspěšnosti projektu, nicméně obecně společnost nextbike považuje úspěšný provoz, který znamená 1 půjčení každého kola denně, to znamená 1500 výpůjček v našem městě za měsíc. Pro mě bude ale důležitý i názor uživatelů. Podle těch, kteří službu budou využívat, si udělám názor na to, zda je to pro město dobrá cesta a mělo by se v ní pokračovat.
Budete jej využívat ve Dvoře Králové i vy, případně může se stát i oficiálním dopravním prostředkem úředníků?
Ano, rozhodně si projekt také vyzkouším, ale stejně jako pro občany, ani pro úředníky nepřijde žádný příkaz k využívání služby. Pokud někomu, včetně úředníků, pomůže systém sdílených kol v dopravě z nádraží, do škol, centra města, na nákup, do zoo nebo na koupaliště, pak bude plnit svůj účel.
Děkuji za rozhovor
Kateřina Sekyrková
Vaše komentáře |